Wystawa w Tychach – sacrum w mieście socjalistycznym

We wrześniu bieżącego roku zostaliśmy zaproszeni przez Muzeum Miejskie w Tychach,
do przygotowania projektu aranżacji pod wystawę w Tychach

sacrum profanum.
wystawa jest dosyć obszerna bo obejmuje 15 kościołów Tyskich powstałych do 89 roku. Samych zdjęć przeznaczonych na wystawę jest ok 315, a do tego dochodzą makiety. Zadanie ciekawe, ale też dosyć trudne ze względu na dość ograniczoną przestrzeń ekspozycyjną.

To było jednym z trudniejszych zadań do wykonania.

Dużo materiału, dość mała przestrzeń ekspozycyjna, do tego doszło nierówne oświetlenie ( każda salka miała inny rodzaj oświetlenia).

WYSTAWA

Kuratorem wystawy jest Patryk Oczko, i to on zaprosił mnie do współpracy. Wystawa miała objąć 15 kościołów Tyskich wybudowanych w do 89 roku ( znajduje się wśród nich naprawdę kilka ciekawych perełek architektonicznych). Cały materiał zdjęciowy już był przygotowany w momencie dołączenia IDCODE do zespołu. Makiety również zostały już wykonane na Politechnice śląskiej przez studentów pod nadzorem dr inż. arch. Ryszarda Nakoniecznego. Materiał był bogaty, ale sala ekspozycyjna nie dokończa dawało możliwość ekspozycji takiej ilości materiału.

PROBLEMY

Głównym problemem projektowym, stała się sala, jej dosyć ograniczona powierzchnia, mocno po przepruwana oknami i drzwiami ściany. Różne oświetlenie, sprawiały wrażenie że nie ma gdzie powieść zdjęć i jak ich dobrze oświetlić . i tu zaczęły rodzić się  pytania co z tym zrobić , jakie rozwiązanie przyjąć. Stawiać ścianki, zabudowywać przeprucia, pytanie goniło pytanie  i ciągła  nie pewność czy uda się zmieścić wszystko, nawet padały pomysły, żeby zmniejszyć ilość eksponatów. ale to jak zwykle jest wyzwaniem rozwiązać trudne i nietypowe zagadnienia.

 

diagram koncepcyjny

PLANSZE

w pewnym momencie zrodził się pomysł, żeby wzdłuż ścian zrobić coś na wzór drugiej skóry ściany, odsuniętej od ściany , zasłaniającej wszystkie otwory w drzwiach i dającej nam płytą ciągłość ekspozycji, w ten sposób powstała prosta fasada zbudowana z wiszących elementów sklejkowych.

Nie chcieliśmy tworzyć zbędnych form, dlatego wykorzystaliśmy dostępne formatki sklejki ( 125×250 cm), co wyznaczyło moduł powtarzalny złożony ze sklejki długości 250 cm. formatki rozłożyły się całkiem sensownie, ale w pewnym momencie powstał problem nakładania się kościołów na jednej planszy, mieliśmy zdjęcia archiwalne i współczesne.

Dlatego kolejnym etapem było przeznaczenie 1,5 sklejki na projekt, dało to prostą kompozycje, mała plansza ( 125×125) stanowiła podstawę pod zdjęcia archiwalne, duże plansze ( 125×250) to współczesność. Pomysł na komponowanie plansz opierał się na znalezieniu wspólnego mianownika , miał być nim regularny rytm zdjęć u góry planszy, oraz oś czasowa na  której znajdują się teksty i osie czasowe każdego kościoła .

udało się zmieścić wszystkie zakładane zdjęcia, zamieściliśmy infografiki i dosyć obszerne teksty

BOX

Ulokowane na środku pudełka ze sklejki, mają swoje konkretne zadania. I nie mówię tylko o ekspozycji makiet ( to można było zrealizować na wiele różnych sposobów), Zeby zrozumieć dlaczego tak a nie inaczej usytuowaliśmy pudełka na środku sal, wyniki z kilku schematów w jaki sposób można by zrealizować kierunki zwiedzania i to rozwiązania było najbardziej optymalne i prost .

analiza dróg zwiedzania i rozmieszczenia ekspozycji
aksonometria

OŚWIETLENIE

Z oświetleniem do samego początku był ogromny problem,(istniejące jest bardzo zróżnicowane i nie równe), i pomysłów na jego rozwiązanie było kilka.

Od początku rozświetlone miały być pudełka w taki sposób, żeby uzyskać miękkie światło oświetlające makiety.

Po wielu dyskusjach i szkicach zrodził się pomysł, żeby światło, które planowo miało świecić w dół na makiet, odwrócić i oświetlić nim sufit. oświetlić całą wystawę światłem odbitym.

pomysł był o tyle ryzykowny że do ostatniej chwili ( kilku godzin przed wernisażem) nie wiadomo było czy takie oświetlenie wystarczy

 

 

 

ZESPÓŁ

Poniżej wymieniam cały zespół biorący udział przy powstawaniu wystawy

Kurator: Patryk Oczko

aranżacja wystawy: IDCODE Szymon Bańka;

infografika : Zosia Oslislo-Piekarska ;

współczesne fotografie, które znalazły się na wystawie: Artur Pławski ;

fotografii współczesnych (dron): Wojciech Radwański;

opracowanie fotografii archiwalnych: Barbarze Kopii, Marcin Kasperek 

modele kościołów: studenci Wydział Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod kierunkiem dr inż. arch. Ryszard Nakonieczny

montaż wystawy :Krystianowi Banikowi, CHRONUS – Dominik Niedziela

 

Do obejrzenia zdjęć wystawy zapraszam na stronę IDCODE 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *